Trångsynthet

6 mars, 2012

Jag möttes av ett par riktigt dräpande kommentarer igår, gällande mina båda tatueringar som pryder båda mina överarmar. Det var i stil med hur jag kunde göra nåt dylikt, att det var okvinnligt, tänkte jag på hur det skulle se ut som tjugo år, eller när jag blir äldre och huden blir skrynklig och ful. Och visst, tatueringar och tjej i samma mening är väl kanske en smula kontroversiellt, trots att vi lever på 2000-talet. Men det är inte bara kroppsutsmyckningar som odlar fördomar och odrägliga kommentarer, utan det är enbart en sak – okunskap.

Genom hela människans existens har okunskap vållat och bäddat för konflikter världen över. Den man inte känner, den man är avundsjuk på, har förutfattade generaliserade, okunskapsgrundade meningar om, är det lätt att vara dum mot. Alla människor ska ha rätt (men har uppenbarligen inte, med tanke på hur världen ser ut idag) till sin egen åsikt, absolut. Men det finns ingen som helst rätt till att pracka på någon ofrivillig sina åsikter eller värderingar, om man så är Jehovas Vittne som letar efter förtappade själar, eller tatueringshatare. Det finns ingen som har rätt att döma någon annan.

Givetvis har jag mina åsikter om saker och ting, vilka frågor jag står för eller emot, och jag är alltid öppen för diskussion. Men jag skulle aldrig trycka upp i nyllet på någon att denne har fel.

Nåväl. Jag upplyste den tidigare nämnda tatueringshaterskan att hon gärna kunde ha frågat mig vad mina tatueringar stod för och varför jag gjort dem innan hon fällde sina kommentarer, då de båda har stark emotionell betydelse för mig och faktiskt har symbolik i sig. Nämnas bör också att kommentarfällaren arbetar som psykolog, och borde i min mening veta bättre än att döma personer efter ett visst utseende.

Peace.

One Response to “Trångsynthet”

  1. Hetsarn Says:

    Jättebra att du sa ifrån. Man får fan inte gå omkring och kränka andra vuxna som gjort ett val av egen och fri vilja. Att ha modet att faktiskt invända mot hur andra en själv och hur människor behandlas, är en av de bästa förmågorna en medmänsklig människa kan ha


Kommentera

