Och nu var det natt

18 mars, 2012

Jag har funderat och reflekterat lite över hur kreativ och eftertänksam jag blir just under nattens lidande timmar. Kanske för att man inte är lika påverkbar av allt som stör under dagen, eller är man helt enkelt för trött för att orka vara självkritisk? Inte vet jag, men natten är min tid.

Kom just hem från en långsam (jag går inte fort pga kryckorna) promenad genom en sovande stad. Promenaden gick genom gamla Strängnäs tjärdoftande stockhusdelar och längsmed Mälarstranden, andades frisk och hög nattlig sjöluft, helt vindstilla, avgasfritt, ljudlöst. Fantasieggande, kreativitetlockande, lite verklighetsflyktigt. Natten är något av en annan värld. Tänk att ett intet kan vara så inspirerande. Fick även en förnimmelse av sommarnatt faktiskt, pga doften från våt asfalt… Första gången i år!

Nej, natten är min tid, tid för reflektion och eftertanke, smälter intryck och landar. Underbara natt! Och den är ung.

Titeln till detta inlägg är för övrigt lånad från Dan Anderssons dikt med samma titel, rekommenderad läsning btw.

Image

Ha en trevlig natt!

One Response to “Och nu var det natt”

  1. Tess Says:

    oh det var en vacker kvällspromenad vi tog 🙂 Känns som man borde läsa lite Dan Andersson 🙂


Kommentera

