Självkritik

4 april, 2012

Under alla mina äventyr uti skoga har jag alltid med mig kamera, papper och penna. Man vet ju aldrig vad man ramlar över. Dessutom kan jag bli riktigt reflekterande och filosofisk när jag sitter där på min sten och intar mitt medhavda fika. Hittade en anteckning från 6e aug, som jag skrev efter en mindre lyckad tur på sörmlandsleden kring Skottvång, skriven en regnig dag i vindskyddet vid gruvan…

”Lördag 6/8-11, Skottvång

Fantastiskt mycket oflyt idag. På Skottvångsvägen började det regna – ordentligt. De knappa 0,9 mm som skulle komma idag enligt smhi – bullshit!! Väl uppe i Skottvång tänkte jag gå ut på milslingan, men vid Millsjön halkade jag på samma ställe som en gång innan, och haltande gick jag därifrån med en uppslagen och blodig vrist, samt en lätt sträckning i yttre vadmuskeln. Duggregn, anfallande myggor – tog beslutet att gå 4 km-svängen istället. Gick fel, hamnade nästan i Östra Skeppsmora. Efter mycket val och kval vände jag tillbaka med tanke att gå samma väg tillbaka till Skottvång. Men såg på tillbakavägen skylten jag missat och gick tillbaka upp på leden igen. Gick förbi en fornborg. Blött och halt på berget, var livrädd för att halka igen. På östra sidan av Millsjön var det riktigt igenväxt och blött, sjön hade smugit upp och svalt större delen av stigen – det borde jag ha kunnat förutse. Dyngsur om fötterna tog jag mig igenom de täta snåren, och var snart blöt ända in på skinnet. Hade fan hela skogen i skorna! Gore tex nästa gång! Nej jag kunde ha planerat det här så mycket bättre. Vattentäta skor, långbyxor och jacka mot myggen. Rent av struntat i hela grejen då jag visste att vädret var ostadigt. Well, nu är jag här iallafall. 2,5 mil cykel hem… Ja just det, hittade en fästing på handen, tror att jag lyckades få bort hela, hoppas det. Och en myra bet mig i foten – den som hitintills var oskadad. Suck. Och just nu är det några ungar vid gruvan som verkar tävla i vem som kan skrika högst eller nåt. Lugn och ro i skogen, eller hur!”

En mindre lyckad tur, men förhoppningsvis lärde jag mig nåt. Ha en bäst onsdag!

6 Responses to “Självkritik”

  1. Elin Says:

    Hej!
    Låter som en riktig härlig upplevelse 😀
    Svårt att lita på prognoserna och gå i cirklar är inte så kul.
    Förra året i Åsele gick jag i deras elljusspår och gick lite i cirklar 😀
    Pehr och jag ska vandra i sommar i Åsele och blir nog även en tripp på Sörmlandsleden, utgång från Skottvång.
    Pehr har redan vandrat där flera gånger.
    Har köpt ordentliga byxor i Stockholm på Alewards outdoor & sport, ett par Lundhags.

  2. Sus Says:

    då testar vi om det går att kommentera..
    Gisses.. trodde du var ute i skogen nu.. såg mig dig framför mig hoppandes med krycka och gips..hade iofs inte blivit ett dugg förvånad ;9
    puss!

  3. Sus Says:

    HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH!
    DET GIIIICK!
    JUBLAR!

  4. linuspiknik Says:

    låter som en otursdag! fast jag tror att du ljuger den 6/8 2012 har ite varit än;)


Kommentera

