Tro

28 maj, 2012

Var vilar du din tro?

Ordet tro är så förknippat med gudadyrkan och religion att man gärna glömmer bort att det är så mycket större och bredare än så.

För mig är tro så mycket mer och större än att bara definiera den som något religiöst. Men då kan man fråga sig vad exakt religion är… Nåväl, lite stort ämne, det sistnämna så jag håller mig till just – tro.

Tron är, enligt min egen definition, det som håller människan vid liv, det som får en att stiga upp på morgonen och ta sig genom en ny dag. Tron är det som vidgar sinnet och gör en redo att ta in intryck och låta sig färgas av allt runtikring.

Jag har sett människor som totalt har förlorat sin tro, på allt. Jag har själv tappat tron ett antal gånger, på mig själv, min styrka och på andra människor. Men jag har också sett kraften i att se människan som har funnit tillbaka till sitt liv, kärlek och hopp, allt det som tron grundar sig på. Att se en person resa sig är… kraftfullt.

Var vilar jag min tro då? Jag tror på människan, den enstaka personen som kan göra och åstadkomma så mycket om hon vill och tror. Jag tror även på kärleken, som den evige romantiker och drömmare jag är och alltid har varit. Jag tror på mig själv, och på dem som står mig nära. Jag tror på dem jag vet att jag kan luta mig mot dem när jag har gått vilse på livets vägar. Jag är inte religiös på så sätt att jag dyrkar eller tror på något högre väsen. Däremot vilar jag gärna i moder naturs armar när jag inte hittar svaren på mina frågor någon annanstans. Jag tror på kraften i den beslutsamma och inspirerade människan, men också kraften i att lägga sig och be om hjälp.

Håller du med mig? Inte? Lämna gärna en kommentar eller två. Jag tål både kritk och beröm. Och glöm inte bort att skänka en tanke till dem som betyder något speciellt för just dig. Och glöm inte bort att tro på dig själv, det finns ingen så unik som du.

2 Responses to “Tro”

  1. Elin Jonsson Says:

    Kunde inte sagt det bättre själv! ❤

  2. Linus piknik Says:

    Jag tror…..du har rätt;)


Kommentera

