Vapenbröder

19 november, 2012

Människan är väl en nöt, förblindad av makt och pengar, slåss och förstör när livet egentligen är väldigt vackert och skört. Människan bråkar över problem som hon själv skapat, förstör och är egoistisk, när det själva livet är fantastiskt, intelligent eller inte, och det vackra i natur och liv glöms bort i förblindad fartblindhet.

Plockade fram en text jag översatte för några år sedan, nämligen Dire Straits’ Brothers In Arms. Har läst mig till att den handlar om Falklandskriget, eller krig i största allmänhet… Läs och begrunda, reflektera om du vill.

Dessa dimhöljda berg
är nu ett hem för mig
Fast mitt hem är lågländerna
och kommer alltid att vara
En dag kommer du återvända till
dina dalar och åkrar
Och du kommer inte längre att kämpa
för dina vapenbröder

Genom dessa slagfält av förstörelse
Dop av eld
Har jag sett dig lida
såsom striderna blivit värre
Och trots att de skadade mig så svårt
I ondska och oro
Du övergav mig aldrig
Vi är vapenbröder

Det är så många olika världar
Så många olika solar
Men vi har bara en enda värld
Fast vi lever i olika

Nu har solen gått ner
och månen står högt
Låt mig be dig farväl
Varje människa ska ju dö
Men det står skrivet i stjärnorna
och i varje linje i din hand
Vi är dårar som för krig
När vi är vapenbröder

Min fria översättning och tolkning av Dire Straits’ Brothers In Arms, Mark Knopfler, 1985

Kommentera

