En diktafon, min farmor, och jag

31 januari, 2013

Under andra världskriget flydde min farmor till Sverige från Norge, på skidor. Hon har då och då berättat bitar av denna historia, som jag anser är en ögonvittnesskildring från en tid som är ett mörkt kapitel i mänsklighetens historia.
Så häromdagen tog jag min diktafon och gick hem till henne och bad henne börja berätta. Två timmar, några tårar och berörda känslor senare hade jag en historia berättad för mig, och inspelad. En dokumentation.
Vad jag ska göra med denna historia vet jag inte ännu, och hon har massor mer att berätta så det blir säkerligen fler inspelningstillfällen.

För övrigt är jag i flyttartagen och hemma är ett organiserat kaos. Vissa möbler ska säljas, det ska bokas flyttbilar och rensas i förråden. Hallen är ockuperad av flyttkartonger som inhandlades igår. Min lägenhet är äntligen uppsagd och nya gästen har signat kontraktet. Mitt i allt detta har mina axel-, nack-, och ryggmuskler fått nog och sade ifrån med råge förra veckan. Så nu har jag hos min sjukgymnast inlett en akupunkturbehandling, första tillfället var idag. Mycket positiv till detta, så avslappnad jag blev i mina upprörda axlar var det länge sedan jag var.

Och för övrigt övrigt har jag grävt ner mig i egenhändiga filosofistudier samt blivit besatt av sudoku. Förebygger alzheimer och bygger nya nervbanor, på högsta nivå.

Så, det kommer att komma ett reflekterade inlägg i temat fysik versus filosofi så småningom, det ska bara filas på lite grann, och hinnas med att skrivas i… allt.

På återskrivande.

2 Responses to “En diktafon, min farmor, och jag”

  1. Tess Says:

    Va fint att du dokumenterat det!
    Jag gjorde samma sak med min mormor förra sommaren. Filmade henne när hon berätta om alla foton på släktingar som hängde på väggen.
    Så intressant! Borde sätta mig ner med farfar också!
    Fler borde göra så också!

    Lycka till med all flytt vännen!

  2. Neesha Shaalimother Says:

    En nål i taget, ett ögonblick i sänder. Ser fram emot farmors berättelse. Flyttkartonger innebär också en resa. Energi och kärlek som tar dig dit du behöver komma för att uppfylla ditt livs högre syfte, mål och mening. Att följa ljuset blir lättare, att ta emot budskap och sin inre vägledning blir tydligare, att se rädslan och våga följa det motsatta, kärleken, blir allt mer självklart. Vi blir säkrare på oss själva och får allt svårare att ljuga om vårt motstånd, flyttkartongen tvingar oss att se klart.

    Love, peace and wellpapp!


Kommentera

